S.V.9111/19/2005
Protokół
kontroli problemowej przeprowadzonej w dniach 26 października i 4 listopada 2005r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Stalowej Woli ul. Dmowskiego 8, 37-450 Stalowa Wola.
Dyrektorem jednostki kontrolowanej jest Pani mgr Zofia Zielińska-Nędzyńska.
Kontrolujący:
Grażyna Ostrzewska ? kierownik Oddziału Rynku Pracy w Wydziale Polityki Społecznej Podkarpackiego UW, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli nr S.XI.0939/600/05 z dnia 2005.10.18,
Grażyna Dytko ? zastępca kierownika Oddziału Rynku Pracy w Wydziale Polityki Społecznej Podkarpackiego UW, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli nr S.XI.0939/601/05 z dnia 2005.10.18,
Agnieszka Nowak ? inspektor w Oddziale Rynku Pracy Wydziału Polityki Społecznej PUW, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli nr S.XI.0939/602/05 z dnia 2005.10.18,
Agnieszka Paszkowska ? specjalista w Oddziale Rynku Pracy Wydziału Polityki Społecznej PUW, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli nr S.XI.0939/603/05 z dnia 2005.10.18.
Zakres i przedmiot kontroli:
Przestrzeganie i stosowanie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących zatrudnienia i problematyki bezrobocia w 2004 r. oraz w 2005 r. w tym :
- Realizacja usług rynku pracy, przy wykorzystaniu rozwiązań przewidzianych
w projektach standardów:
- poradnictwo zawodowe,
- pośrednictwo pracy,
- szkolenia bezrobotnych i osób zagrożonych utratą zatrudnienia,
- ocena poziomu kwalifikacji zawodowych pracowników na kontrolowanych stanowiskach pracy,
- efektywność w/w usług.
- Działania stosowane wobec osób znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy:
- staże,
- przygotowanie zawodowe w miejscu pracy,
- efektywność w/w działań.
- Realizacja zadań w zakresie:
- przyznawania dodatku aktywizacyjnego i stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki,
- orzekania o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń oraz przyznawania ulg w ich spłacie.
- Stosowanie instrumentów rynku pracy:
- dofinansowanie wyposażenia miejsca pracy, podjęcia działalności gospodarczej,
- umarzanie pożyczek udzielonych na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Realizacja usług rynku pracy przy wykorzystaniu rozwiązań przewidzianych w projektach standardów usług.
Pośrednictwo pracy.
Zadania w zakresie pośrednictwa pracy realizowane są przez 5 pracowników referatu usług rynku pracy, ulokowanego w Dziale Rynku Pracy, poradnictwa zawodowego i rynku pracy. Aktywnym pośrednictwem pracy zajmują się 2 osoby, natomiast pozostali pracownicy realizują zadania związane z przyjmowaniem i realizowaniem ofert pracy bezpośrednio w Urzędzie. Spośród w/w 5 osób jedynie 1 osoba nie posiada licencji zawodowej pośrednika pracy, 1 pracownik posiada licencję zawodową pośrednika pracy I stopnia.
Przy realizacji zadań wykorzystuje się zarówno program informatyczny PULS, zasady organizacji pracy w pośrednictwie, jak i niektóre wzory dot. dokumentów - proponowane w standardach dla usługi pośrednictwa pracy. Prowadzone są także teczki rzeczowe i rejestry podręczne. Informacje o pracodawcach, z którymi współpracuje PUP każdorazowo wprowadzane są do programu PULS, założone są także Karty pracodawców przechowywane w segregatorach oznaczonych odpowiednimi numerami. Usługi poradnictwa zawodowego uwzględniają pomoc w doborze kandydatów do pracy przy wykorzystaniu giełd pracy.
Do celów kontrolnych losowo wybrano z segregatora PR 537/2/05 ?Giełdy pracy? dokumentację potwierdzającą organizację giełd pracy w 2005 r. W spisie spraw wykazano 26 poz., w segregatorze znajdują się sprawozdania z giełd pracy oraz wykazy uczestników zaproszonych do udziału w giełdach. Sprawozdanie nr 537/2/19 ? brak zapisu o ofercie pracy zgłoszonej przez zakład pracy, brak bliższych informacji w tym zakresie jak również wskazania, kto ze strony zakładu pracy uczestniczył w giełdzie pracy.
Segregator PR 537/2/04 zawiera także sprawozdania i listy uczestników giełd pracy organizowanych w 2004 r. Sprawozdanie nr 3/2004 zawiera jedynie nazwę pracodawcy i termin organizacji giełdy pracy tj. 17.12.2004 r., pozostała część formularza ? niewypełniona. Do sprawozdania dołączona lista 4 osób zaproszonych do udziału w giełdzie.
Sprawozdanie nr 29/2004 r. ? wpisana jedynie nazwa pracodawcy. Brak nr zgłoszonej przez pracodawcę oferty pracy, bądź kserokopii tej oferty.
W oparciu o inne skontrolowane dokumenty dot. giełd pracy daje się zauważyć brak wypełnionych prawidłowo sprawozdań, notatek służbowych czy protokołu z przebiegu giełdy, brak dołączonych ofert pracy pracodawców zainteresowanych znalezieniem kandydatów do pracy poprzez tę formę, bądź odnotowanego w sprawozdaniu numeru oferty pracy ? przechowywanej w innej teczce rzeczowej. W skontrolowanych dokumentach znajdowały się dołączone do sprawozdań jedynie oferty pracy np. z towarzystw ubezpieczeniowych, oferty firm poszukujących przedstawicieli handlowych itd. Oferty te z reguły dotyczyły gotowości zatrudnienia w ramach umów agencyjnych, umów na czas określony itd. Brak w sprawozdaniach (bądź notatkach służbowych) informacji wskazujących ile osób zaproszonych do udziału w giełdach pracy faktycznie podjęło zatrudnienie u pracodawców, na rzecz których zorganizowano giełdę pracy. Zgodnie z udzielonym w tym zakresie wyjaśnieniem pośrednika pracy ? tego rodzaju weryfikacja jest dokonywana po pewnym czasie, w oparciu o odcinek B zgłoszenia wolnego miejsca pracy - wypełniony przez pracodawcę, który tym samym potwierdza (bądź nie) fakt zatrudnienia pracownika. Informacje o liczbie zatrudnionych osób zaproszonych na giełdy są odnotowywane w spisie spraw. W oparciu o tego rodzaju zapisy wykazywana jest raz w roku ?efektywność giełd pracy?.
Segregator PR 531/0/05 ?Oferty zwykłe? zawiera zgłoszenia wolnych miejsc zatrudnienia lub przygotowania zawodowego. Zapoznano się z tymi zgłoszeniami oraz ich realizacją. Na odwrocie w/w zgłoszeń wpisywane są nazwiska bezrobotnych skierowanych na rozmowę do pracodawcy oraz nazwiska osób, które podjęły zatrudnienie. W oparciu o dokumenty stwierdzono, że zdecydowana większość ofert pracy zgłaszana jest do PUP w formie telefonicznej. Jedynie w nielicznych przypadkach na formularzach zgłoszeń wpisane są inne formy uzyskania wiedzy na temat wolnego miejsca pracy.
Segregator PR 531/2/05 ?Roboty publiczne? zawiera także zgłoszenia wolnych miejsc pracy (bez numerów ofert) ale w ramach robót publicznych. Realizacja zgłoszenia wpisana na odwrocie.
Segregator PR 531/1/05 ?Grupy interwencyjne? podobnie jak wyżej ? zgłoszenia wolnych miejsc pracy w ramach prac interwencyjnych. Realizacja na odwrocie zgłoszenia.
Segregator PR 531/6/05 ?Oferty dla osób niepełnosprawnych? zgłoszenia wolnych miejsc pracy dla niepełnosprawnych.
Segregator EFS ?Grupy interwencyjne? zawiera zgłoszenia miejsc zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych ? związanych z realizacją określonych programów współfinansowanych z EFS i FP. Realizacja ofert wpisana na odwrocie zgłoszeń.
W ramach zadań dot. pośrednictwa pracy ? pośrednicy pracy uczestniczą przy kwalifikowaniu i doborze kandydatów do pracy na zgłoszone oferty zatrudnienia z uwzględnieniem wymogów wynikających z przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przepisów wykonawczych do ustawy oraz kryteriów i wymogów wynikających z celu i charakteru realizowanego programu z EFS. Realizacja ofert pracy reguły nie przekracza 5 dni. Informacje o wolnych miejscach pracy umieszczane są zarówno na tablicy ogłoszeń (oferty pracy półotwarte), na stronie internetowej PUP, w lokalnej prasie. Informacja na temat poszukiwanych pracowników przekazywana jest także w ramach stałej współpracy do jednostek pomocy społecznej oraz punktów potwierdzania gotowości do pracy w 4 gminach powiatu stalowowolskiego, do których 2 razy w miesiącu pracownicy PUP wyjeżdżają w celu sprawowania w nich dyżurów ? głownie dla osób bez prawa do zasiłku.
Zgodnie z udzielonym w trakcie kontroli wyjaśnieniem ? baza danych o pracodawcach na lokalnym rynku pracy prowadzona jest komputerowo, założone są także Karty pracodawców. Przechowywane są one w segregatorach ponumerowanych wg kolejności zakładanych kart. W PUP nie ma ?podziału? pracodawców według np. kryterium lokalizacji, charakteru działalności prowadzonej przez podmiot gospodarczy, wielkości podmiotu itp. Ostatnia założona karta nosi nr 2451. W trakcie kontroli zapoznano się z losowo wybranymi kartami pracodawców od nr 729 -799 i od nr 2130 w celu ustalenia czy odnotowywane są w nich wizyty pośredników pracy. Karty te zakładane były w różnych okresach, stąd też odnotowane w nich wizyty dotyczyły w większości lat poprzednich (1998, 1999 r.). W ostatniej założonej karcie nr 2451 odnotowana została wizyta monitorująca pośrednika pracy w dniu 04.10.2005 r.
Realizacje wizyt w zakładach pracy uwzględnione zostały w założeniach do strategii powiatu na lata 2004-2006 w zakresie zatrudnienia i bezrobocia. W ?Planie wyjść? na 2004 r. przewidziano (w podziale na poszczególne miesiące) takie działania pośrednictwa pracy jak np.:
- promowanie usług dostępnych w Urzędzie, podtrzymywanie kontaktów z pracodawcami, informowanie na bieżąco o realizowanych projektach,
- pozyskiwanie informacji o lokalnym rynku pracy celem lepszego zdiagnozowania potrzeb pracodawców, zachęcanie do współpracy nowych firm, przeprowadzanie wywiadów odnośnie planów zatrudnieniowych, wizyty u pracodawców świadczących usługi budowlane oraz
w okolicznych tartakach celem rozeznania potrzeb zatrudnieniowych itd.
Podobne działania przewidziano w ?Planie wyjść? na 2005 r.,
Generalnie w PUP nie opracowuje się planów i harmonogramów wizyt u pracodawców. Działania w tym zakresie są realizowane w miarę posiadanych możliwości kadrowych i czasowych, także przy okazji realizacji zadań kontrolnych dot. subsydiowanych form zatrudnienia.
Z realizacji wizyt u pracodawców ? dokonywane są wpisy do podręcznego rejestru i do programu PULS nie zaś do Kart pracodawcy. Rejestr ten nie ma charakteru dokumentu ponieważ nie jest odpowiednio oznaczony i opisany. Ma charakter podręcznego, pomocniczego dokumentu, w oparciu o który wprowadzane są do programu PULS odpowiednie informacje Zawiera wpisy od 2003 r. dot. następujących informacji: nazwa pracodawcy, data wizyty, nazwisko osoby (osób) wizytujących zakład pracy, efekt wizyty. Z uwagi na niektóre dość ogólne zapisy dot. efektów wizyty np. ?pozyskanie oferty pracy? ? bez sprecyzowania o jaką ofertę chodzi, czy jest to oferta pracy zwykła czy też subsydiowana środkami z FP, jakiego dotyczy stanowiska pracy, dla ilu osób, kiedy winna być zrealizowana itd. w trakcie kontroli zapoznano się z przebiegiem wprowadzania informacji w tym zakresie do programu PULS.
Z podręcznego rejestru wybrano pracodawcę (poz. 928),u którego zrealizowana została w dn. 02.02.2005 r. wizyta przez dwóch pośredników pracy i zapoznano się równocześnie z zapisami wprowadzonymi dla tego pracodawcy w Karcie pracodawcy i w programie PULS. Stwierdzono brak wprowadzonego zapisu o ofercie pracy zarówno w programie PULS, jak i karcie pracodawcy ? pomimo że w podręcznym rejestrze przy wizycie wpisano ?pozyskanie oferty pracy?. Podobne rozbieżności stwierdzono także w dwóch innych przypadkach. W kontrolowanych dokumentach z uwagi na brak składanych prze pośredników raportów czy sprawozdań ( w układzie np. miesięcznym, kwartalnym)? powszechnie stosowanych we wszystkich urzędach pracy w województwie niemożliwe było ustalenie ile ofert zwykłych i subsydiowanych pozyskali pośrednicy poprzez wizyty u pracodawców.
W informacji dot. realizacji zadań przez PUP w 2004 r. w materiale zbiorczym zaznaczono, że zrealizowano ?310 wizyt i pozyskano około 80 ofert pracy?.
W trakcie kontroli ? zespół pośredników pracy wyjaśniał, że brak precyzyjnych informacji w tym zakresie wiąże się z niemożliwym do ustalenia bezpośrednio po wizycie faktem uchwycenia ścisłego związku zgłoszenia przez pracodawcę oferty, bądź podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy przez bezrobotnego z tą wizytą. Dlatego też informacje o zgłoszeniu wolnego miejsca zatrudnienia u pracodawcy, u którego odbyła się wizyta ? wpisywane są do podręcznego rejestru często z opóźnieniem np. miesięcznym i nie odnotowane są w Karcie tego pracodawcy.
W ramach pośrednictwa pracy międzynarodowego EURES, wytypowany pośrednik pracy realizuje zadania związane z pomocą osobom poszukującym pracy poza granicami kraju Prowadzi dokumentację w tym zakresie tj. teczkę rzeczową PR 501/E/2005 r. zawierającą oferty pracy, korespondencję z WUP , wyjaśnienia dot. EURES, podania klientów PUP itd. teczkę rzeczową PR 421/E/05 w której przechowywane są sprawozdania kwartalne.W 2004 r. dysponowano 64 ofertami pracy w ramach EURES, na koniec III kw. 2005 r. utrzymywano kontakt ze 110 klientami PUP zainteresowanymi pracą poza granicami kraju, z ofert EURES skorzystało 4 osoby.
Pośrednicy pracy zaangażowani są przy realizacji programów realizowanych w ramach SPO RZL , szczególnie w zakresie wyszukiwania z bazy danych odpowiednich do założeń programów beneficjentów.
Efektywność pracy pośrednictwa pracy w 2004 r. i na koniec III kw. 2005 r.
W 2004 r. zrealizowano łącznie 310 wizyt pozyskując ok. 80 ofert pracy. Łącznie z ofertami subsydiowanymi w dyspozycji PUP znajdowało się 1477 ofert pracy. Oferty zwykłe ? 534 stanowiły 36,8% ofert pracy dofinansowanych środkami FP.
Na koniec I kw. 2005 r. ? zrealizowano łącznie 341 wizyt i pozyskano 162 oferty pracy. W dyspozycji PUP znajdowało się
W 2004 r. zorganizowano 31 giełd pracy, w których uczestniczyło 360 osób, zatrudnienie dzięki tej formie podjęło 15 osób.
W 2005 r. (stan na koniec III kw. br.) przeprowadzono ogółem 341 wizyt u pracodawców, pozyskując 162 oferty pracy. Zorganizowano 26 giełd pracy, w których uczestniczyło 356 osób, zatrudnienie podjęło 24 osoby.
Wnioski wynikające z kontroli pośrednictwa pracy:
- Pracownicy realizujący zadania związane z pośrednictwem pracy posiadają odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia (licencje zawodowe) do wykonywania zadań w tym zakresie. Jedynie 1 pracownik nie posiadający licencji zawodowej pośrednika pracy, a realizujący zadania związane z pośrednictwem pracy ? winien zostać zatrudniony na stanowisku stażysty-pośrednika pracy, aktualne zatrudnienia jest niezgodne z przepisami prawnymi dot. osób które mogą wykonywać zadania pośredników pracy.
- Pośrednictwo pracy w PUP uwzględnia podejmowanie wszystkich działań przewidzianych dla tej usługi, jednak daje się zauważyć pewne niedociągnięcia przy jej realizacji. Kontrolujący wnioskuje o ponowne zapoznanie się pośredników pracy z dotychczasowymi opracowaniami nt. pośrednictwa pracy, projektami standardów dla tej usługi (zwłaszcza z 2003 i 2004 r.). Wszystkie działania takie jak np. inicjowanie i organizowanie giełd pracy winny być dokumentowane w sposób pełny
- Należy zwrócić uwagę na monitorowanie efektów pracy zarówno całego referatu odpowiedzialnego za pośrednictwo pracy, jak i efektów pracy każdego pośrednika pracy
z osobna Kontrolujący wnioskuje o planowanie wizyt u pracodawców z uwzględnieniem zmian zachodzących na rynku pracy, sezonowości w zatrudnieniu, charakteru działalności prowadzonej przez podmioty gospodarcze itd. Dotychczasowy formularz ?wyjść? z urzędu należy zastąpić Planem wizyt. Każdy z pośredników, który realizuje bądź realizować będzie wizyty u pracodawców powinien posiadać opracowany harmonogram ? uzgodniony także z innymi stanowiskami pracy (np. realizującymi prace interwencyjne, staże, dotacje itd.). Z realizacji działań w tym zakresie winny być sporządzane (w układzie miesięcznym, bądź kwartalnym sprawozdania ? stanowiące jeden z elementów oceny jakości pracy pośrednika pracy. W chwili obecnej brak jest w dokumentacji potwierdzenia (poza podręcznym rejestrem), że wizyty zostały zrealizowane, a uzyskane efekty w postaci pozyskanych ofert pracy są rzeczywiście następstwem wizyt. Projekt standardu z 2003 r. zawiera Kartę wizyt pośrednika pracy, którą można się ?posiłkować? przy ocenie efektywności pracy pośredników pracy.
- Analiza ofert pracy i zgłoszeń wolnych miejsc zatrudnienia wskazuje, że pośrednictwo pracy
w PUP oparte jest przede wszystkim na przyjmowaniu (telefonicznym) ofert pracy, kontrolujący nie ma zastrzeżeń do takiego modelu pracy tej komórki organizacyjnej, jednak w większym niż dotychczas stopniu należy zwrócić uwagę także na aktywność Urzędu w tym zakresie. W sytuacji gdy dla 2431 pracodawców założono Karty pracodawców,( a znacznie większa liczba podmiotów gospodarczych jest w komputerowej bazie danych) zdiagnozowanie sytuacji dot. planów i zamierzeń firm na lokalnym rynku pracy w zakresie zatrudnienia jedynie u 310 pracodawców w 2004 r. i 341 w 2005 r. jest działaniem niewystarczającym. O sytuacji u pozostałych pracodawców w w/w zakresie praktycznie niewiele wiadomo.
- Należy na bieżąco dokonywać wpisów w Kartach pracodawców (wskazane byłoby dokonanie aktualizacji Kart pracodawców np. poprzez dokonywanie w nich zapisów bezpośrednio po zrealizowanej wizycie), a także wycofywanie kart pracodawców już nie działających. Unikać także należy rozbieżności pomiędzy informacjami wprowadzanymi do programu PULS, wpisami do Kart pracodawców i podręcznego rejestru- zwłaszcza że nie zawsze zawiera on precyzyjne zapisy Komórka pośrednictwa pracy w niedostatecznym stopniu uczestniczy także
w analizowaniu ofert pracy, w tym zgłaszanych do urzędu, w podziale na oferty zwykłe i subsydiowane, oferty pozyskane bezpośrednio przez pośredników czy to poprzez wizyty, bądź innego rodzaju kontakty( np. pisemne, telefoniczne), dokonywaniu podziału pozyskanych ofert na oferty pracy zwykłe i subsydiowane. W analizach i informacjach zbiorczych w tym zakresie winny znajdować się konkretne informacje, nie mogą mieć miejsca zapisy, o pozyskaniu ?około 80 ofert pracy?.
- Zakres i charakter zadań pośrednictwa pracy wymaga wzmocnienia kadrowego oraz poprawy warunków pracy. Obecne pomieszczenie nie sprzyja prowadzeniu dłuższej rozmowy z klientem
i to zarówno poszukującym pracy, jak i poszukującym kandydata do pracy. Stanowiska pośredników pracy oddzielone są od siebie niewysokimi przegrodami, jednak przy równoczesnym obsługiwaniu klientów na wszystkich stanowiskach daje się zauważyć wzajemne ?zagłuszanie? rozmów. Do tego dochodzą równocześnie dzwoniące czy odbierane telefony co nie sprzyja atmosferze prowadzenia niczym nie rozpraszanej rozmowy z klientem. Może to zniechęcać np. pracodawców do odwiedzania PUP i prowadzenia rozmów z pośrednikiem pracy. Zatem wskazane byłoby rozważenie dokonania zmian w tym zakresie.
Szkolenie bezrobotnych oraz innych uprawnionych kategorii osób.
Zadania związane z inicjowaniem i organizowaniem działalności szkoleniowej realizowane są w PUP przez 2 osoby tj. specj. ds. rozwoju zawodowego i st. ref. ds. rozwoju zawodowego, obydwie pracownice posiadają wykształcenie wyższe i legitymują się stażem pracy w publicznych służbach zatrudnienia . Oprócz udziału w specjalistycznych szkoleniach, jedna z w/w osób posiada także ukończone studia podyplomowe z zakresu finansów i rachunkowości. W oparciu o złożone wyjaśnienia dot. procedur administracyjnych związanych z organizowaniem i finansowaniem szkoleń ? daje się zauważyć dobrą znajomość obowiązujących przepisów prawnych i rozwiązań przewidzianych w standardzie dla usługi szkoleniowej. Przy realizacji zadań korzysta się zarówno z programu informatycznego PULS, jak i dokumentacji prowadzonej odrębnie dla szkoleń indywidualnych i grupowych oraz szkoleń realizowanych w ramach programów realizowanych przy wykorzystaniu środków z EFS. Prowadzone są zarówno teczki rzeczowe, jak i podręczne rejestry zawierające wszystkie najważniejsze informacje dot. uczestników kursów zawodowych i szkoleń, terminów realizacji, firm szkoleniowych, źródeł finansowania, efektów szkoleń.
Przy diagnozowaniu potrzeb szkoleniowych uwzględnia się: opinie doradców zawodowych, pośredników pracy, koordynatorów programów, analizy dot. lokalnego rynku pracy, wnioski i podania bezrobotnych zainteresowanych udziałem w szkoleniach, wysokość środków finansowych z FP oraz innych źródeł finansowania, ocenę osiągniętej efektywności tzw. ?zatrudnieniowej? szkoleń już zakończonych, monitoring zawodów nadwyżkowych i deficytowych na lokalnym rynku pracy. W oparciu o rozpoznanie faktycznych potrzeb szkoleniowych bezrobotnych i innych uprawnionych osób ? opracowywane są plany szkoleń na okresy półroczne ? wywieszane na tablicy ogłoszeń. W/w dokumenty przechowywane są w teczce PRU 639/2005. Osoba zainteresowana udziałem w szkoleniu po spełnieniu warunków wynikających z przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ? kierowana jest do doradcy zawodowego, który po przeprowadzeniu rozmowy z klientem wyraża opinię na temat zakwalifikowania na szkolenie. Dotyczy to zarówno szkoleń indywidualnych, jak i grupowych.
Przy realizacji zadań związanych ze szkoleniem bezrobotnych prowadzone sa następujące teczki (główne):
- PR-637/2004 ? Rejestr szkoleń indywidualnych i grupowych (prowadzony wg układu: Lp, data skierowania, nazwisko i imię, nr umowy, data rejestracji, nr ewid. gmina, nr tel, Nazwa szkolenia, nazwa organiz. szkol. (jednostki szkol.), Okres trwania szkolenia, cel szkolenia, Rodzaj szkolenia, Wykształcenie, Tryb udziel. zam. publ., Nr dok., Koszt szkolenia, data i sposób pokrycia kosztów, dod. szkol, styp. szkol., Inne koszty, Uwagi, data podjęcia pracy lub wykreśl. z ewidencji) ? wpisanych 109 pozycji,
- PRU-637/2005 Rejestr szkoleń indywidualnych i grupowych (prowadzony wg układu jak
w 2004r) ? do dnia kontroli 44 pozycje.
- PRU ? 638/2005 ?Obsługa organizacyjna kursów szkoleniowych?(umowy)
- Dla EFS oraz programu Phare 2002 prowadzone są odrębne ewidencje osób skierowanych na szkolenia; teczka PRU ? 5002/SU/05 ?Umowy organizacji szkoleń realizowanych w ramach projektu ?Moc powrotu? z EFS działanie 1.3
- PRU ? 589/SU/05 Umowy organizacji szkoleń, które realizowane są w ramach projektu współfinansowanego z EFS działanie 1.2
W trakcie kontroli wybrano losowo dokumentację (teczki rzeczowe) z 2004 r. i 2005 r. dot. szkoleń i kursów zawodowych indywidualnych:
Teczka oznaczona Umowa nr 17/2005 umowa trójstronna dot. 1 os, ?Kurs operatora żurawi przenośnych? okres realizacji 30.03.2005 ? 15.04.2005 zawiera następujące dokumenty:
- potwierdzona kserokopia rachunku za szkolenie wraz z opisem merytorycznym (kwota 852 zł),
- umowa o pracę zawarta pomiędzy bezrobotnym (po ukończeniu przez niego kursu)
i pracodawcą zawarta na czas określony od 04.05.2005 do 15.05.2006,
- potwierdzone kserokopie zaświadczenia kwalifikacyjnego do obsługi urządzeń transportu bliskiego, zaśw. Uprawniające do obsługi żurawi przenośnych, zaśw. o ukończeniu kursu przygotowującego do uzyskania uprawnień zawodowych w /w zakresie,
- ankieta oceniająca kurs ? wypełniona przez skierowanego na szkolenie,
- lista obecności na zajęciach,
- protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (zamówienie j ręki)
- skierowanie na szkolenie z dn. 25.03.2005 r wraz z podpisanym oświadczeniem bezrobotnego,
- umowa trójstronna nr 17/2005 r. dot. organizacji szkolenia zawarta pomiędzy Starostą , instytucją szkoleniową i pracodawcą, w § 7 umowy zapis zobowiązujący pracodawcę do zatrudnienia skierowanego na szkolenie na podstawie umowy o pracę zawartej na okres nie krótszy niż 6 miesięcy,
- kserokopia (potwierdzona za zgodność z oryginałem) faktury wystawionej za badania lekarskie bezrobotnego skierowanego na kurs,
- oferta szkoleniowa firmy szkolącej wraz z programem nauczania, wykazem kadry, wpisem do rejestru instytucji szkoleniowych,
- pismo zapraszające firmę szkoleniową do podjęcia negocjacji związanych z wybranym rodzajem szkolenia,
- wniosek o ustalenie trybu udzielenia zamówienia publicznego wraz z notatka służbową pracownika PUP,
- kserokopia zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy
w charakterze operatora żurawi przenośnych, skierowanie na badania lekarskie,
- podanie bezrobotnego o skierowanie na kurs wraz z uprawdopodobnieniem zatrudnienia wystawionym przez pracodawcę,
- wypełniona Karta kandydata na szkolenie wraz z pozytywna opinią doradcy zawodowego
i informacją pracownika ds. rozwoju zawodowego,
- zaśw. o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej pracodawcy.
Teczka rzeczowa założona dla Umowy nr 46/2004 ? ?Kurs obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym? zawiera:
- wniosek z dnia 16.06.2004r osoby bezrobotnej (nr ewid: 240902/0003) o skierowanie na kurs,
- uprawdopodobnienie zatrudnienia wystawione przez przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe (informujące, iż zatrudnienie nastąpi natychmiast po ukończeniu kursu oraz zawierające zapis zobowiązujący pracodawcę do zawarcia umowy o pracę na okres co najmniej 6 miesięcy),
- Kartę kandydata na szkolenie z dnia 16.06.2004r, (w cz. II wypełniony jedynie pkt 3 ? Opinia doradcy zawodowego),
- pismo (z dnia 26.06.2004r) PUP do Samodzielnego Zespołu ZOZ w St. Woli
o wykonanie niezbędnych badań lekarskich, w celu ustalenia przeciwwskazań do pracy na stanowisku ? operator wózków jezdniowych z napędem silnikowym,
- zaświadczenie lekarskie (845/04) o braku przeciwwskazań zdrowotnych,
- kserokopię faktury VAT FV/04/06/01687 dot. wykon. badań lekarskich opisana pod względem merytorycznym, zawierająca adnotację ?Art. 4 ust. 8 ustawy prawo zamówień publicznych,
- wniosek o ustalenie trybu i rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (z dnia 29.06.2004r) obejmujący m.in. przedmiot umowy zamówienia, uzasadnienie celowości udzielenia zam. publ. tj. konieczność skierowania na szkolenie osoby bezrobotnej ze względu na przedstawienie uprawdopodobnienia, że szkolenie to zapewni uzyskanie pracy, wartość ? 300 zł, zapis o zrealizowaniu zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki ze wskazaniem art. 66 i art. 5 ust. 1 pkt 9 ustawy ? Prawo zamówień publicznych,
- oświadczenie pracownika wykonującego czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
- notatkę służbową wyjaśniającą dokonanie wyboru instytucji szkoleniowej z uwagi na pilny termin podjęcia pracy przez bezrobotnego,
- protokół postępowania o udzielenie zamówienia o wartości zamówienia nieprzekraczającej, wyrażonej w złotych równowartości kwoty 60 000 euro,
- ofertę jednostki szkolącej dot. organizacji szkolenia (data wpływu 30.06.2004r, zawierająca oświadczenie, iż inst.. szkol. Spełnia warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r - Prawo zamówień publicznych, dane dot. instytucji szkoleniowej, dane dot. oferty szkoleniowej, ramowy program nauczania, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej instytucji szkoleniowej, zaświadczenie o nr identyfikacyjnym REGON),
- skierowanie Starosty Stalowowolskiego na szkolenie z dnia 30.06.2004r (PR-636-87/RM/04 ? określające osobę kierowaną, rodzaj, cel, okres szkolenia i zawierające oświadczenie skierowanego na szkolenie o poinformowaniu o prawach i obowiązkach osoby kierowanej na szkolenie) podpisane przez bezrobotnego oraz Dyr. PUP w Stalowej Woli,
- umowę trójstronną Nr 46/04 zawarta w dniu 30.06.2004r pomiędzy Starostą Stalowowolskim, jednostką szkolącą i pracodawcą (przedmiot umowy ? zorganizowanie kursu obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, szkoleniem objęto jedną osobę, koszt szkolenia ? 300 zł, termin realizacji od 30.06.2004r do 24.07.2004r, w umowie znalazły się m.in. zapisy dot. ubezpieczenia przez jednostkę szkoleniową osoby kierowanej na szkolenie, prawa pracodawcy do wskazania przedmiotu szkolenia i udziału w ocenie końcowej uczestnika kursu, zobowiązania pracodawcy do zawarcia umowy o pracę na okres nie krótszy niż sześć miesięcy
z osobą skierowaną na szkolenie, która ukończyła je z wynikiem pozytywnym, w pełnym wymiarze czasu pracy, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty ukończenia szkolenia, zobowiązania pracodawcy do zwrotu kosztów szkolenia w przypadku nie wykonania ww. wymienionych zobowiązań,
- polisę ubezpieczeniową (seria S Nr 0209264) dot. jednostkowego ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, umowa zawarta w dniu 30.06.2004r, okres objęty ubezpieczeniem od 01.07.2004r do 14.07.2004r (z kserokopii ubezpieczenia wiadomo, iż ubezpieczenie obejmuje okres od 01.07.2004r ? do 14.07.2004r, podczas gdy szkolenie rozpoczynało się
w dniu 30.06.2004r. Umowa z zakładem ubezpieczeń została zawarta w dniu 30.06.2004r, zgodnie z art. 814 k.c. ? jeżeli nie umówiono się inaczej, odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń rozpoczyna się od dnia następującego po zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż dnia następnego po zapłaceniu składki ? biorąc pod uwagę przepisy odnoszące się do umów ubezpieczenia, należy uczulić firmy szkoleniowe o odpowiednio wcześniejsze zawieranie umów dot. ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków osób skierowanych na szkolenie bądź też negocjowanie w taki sposób warunków umowy aby ubezpieczenie obejmowało cały okres trwania szkolenia),
- harmonogram zrealizowanych zajęć,
- kserokopię zaświadczenia o ukończeniu kursu,
- ankietę dla absolwenta szkolenia,
- kserokopię rachunku Nr 107/04/S wystawionego przez instytucję szkoleniową na kwotę 300 zł, (rachunek opisany pod względem merytorycznym, zawiera zapis ?art. 66 i art. 5 ust. 1 pkt 9 ustawy ? Prawo zamówień publicznych),
- kserokopię umowy o pracę zawartej w dniu 02.07.2004r na czas określony od 05.07.2004r do 04.08.2004r.
Opracowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Stalowej Woli formularz ?uprawdopodobnienia zatrudnienia? oraz umowa trójstronna zawierają zapis zobowiązujący pracodawcę do zawarcia z bezrobotnym skierowanym na szkolenie umowy o pracę Winna być ona zawarta o pracę na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Przedłożona do akt sprawy kserokopia umowy o pracę jest niezgodna z postanowieniami umowy trójstronnej, Pracodawca nie dotrzymał bowiem warunków umowy w części dot. okresu zatrudnienia bezrobotnego po szkoleniu. W aktach bezrobotnego oprócz ww. umowy o pracę (zawartej na jeden miesiąc czasu) znajduje się świadectwo pracy wskazujące na zatrudnienie w okresie od 05.07.2004r do 14.07.2005r i podające, iż rozwiązanie nastąpiło za porozumieniem stron na wniosek pracownika. Ze świadectwa wynika, iż pracodawca wyraził zgodę na rozwiązanie umowy o pracę na mocy porozumienia stron (pracownik wykorzystał 33 dni zwolnienia lekarskiego), co zgodnie z § 7 ust. 3 umowy trójstronnej powinno rodzić po stronie pracodawcy zwrot kosztów szkolenia wydatkowanych ze środków Funduszu Pracy. Z przedłożonych kontrolującemu akt dot. szkolenia (teczka rzeczowa założona dla umowy nr 46/2004 ? ?Kurs obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym?) oraz akt bezrobotnego (nr ewid. 240902/0003) nie wynika aby urząd pracy wyjaśniał, dlaczego umowa o pracę zawarta przez pracodawcę ze skierowanym na szkolenie bezrobotnym obejmowała miesięczny okres czasu zamiast 6-miesięczny, okoliczności wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę. Brak jest również notatki wyjaśniającej kwestię podjętych działań w zakresie zwrotu kosztów szkolenia.
W przedmiotowej sprawie prawdopodobnie powodem wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę była niezdolność do pracy bezrobotnego.
Jednocześnie kontroli poddano prawidłowość decyzji przyznającej prawo do dodatku (stypendium) szkoleniowego. Skierowanemu na wyżej opisane szkolenie bezrobotnemu zostało przyznane decyzją PE-5233-40/KS/2004, Nr 40/2004 stypendium od 30.06.2004r na okres odbywania szkolenia, w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy tj. w kwocie 201,70 zł brutto miesięcznie. Decyzja administracyjna sporządzona została zgodnie z przepisami prawnymi, stypendium przyznano w prawidłowej wysokości tj. od 1-go dnia rozpoczęcia szkolenia na okres odbywania szkolenia.
W aktach bezrobotnego znajduje się również decyzja orzekająca o utracie statusu bezrobotnego z dniem 05.07.2004r z powodu podjęcia zatrudnienia oraz decyzja z dnia 30.07.2004r, znak: PE-5233/61/KS/2004, Nr 61/2004 o utracie prawa do stypendium z dniem 05.07.2004r. ? jest ona prawidłowa pod względem formalnym i merytorycznym.
Teczka oznaczona Umowa nr 9/2004 Trójstronna ?Kurs operatora koparko-ładowarki kl.III? dot. 1 osoby, realizacja w okresie od 01.03.2004 ? 29.03.2004 r. zawiera:
- notatkę służbową pracownika ds. rozwoju zawodowego nt. ofert złożonych przez firmy szkoleniowe,
- umowę o pracę zawartą pomiędzy pracodawcą i bezrobotnym na okres od 01.04.2004 do 30.11.2004,
- ankietę oceniającą kurs wypełniona przez uczestnika szkolenia,
- zaśw. o ukończeniu kursu, listę obecności, opisaną fakturęVat za usługę szkoleniową, kserokopię polisy ubezpieczeniowej,
- pismo ? sprawozdanie z zakończenia kursu w tym informację o nie zdaniu egzaminu przez uczestnika kursu i wyznaczeniu terminu egzaminu poprawkowego,
- faktura za badanie lekarskie wraz z wykazem osób przebadanych (uczestniczących także
w innych kursach zawodowych),
- skierowanie na szkolenie wraz z podpisanym oświadczeniem bezrobotnego,
- umowa trójstronna nr 9/2004 zawarta w dniu 27.02.2004 r. pomiędzy Starostą, pracodawcą
i firmą szkoleniową (koszt kursu 1.100 zł)
- oświadczenie firmy szkoleniowej związane z udzielaniem zamówienia publicznego,
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu operatora koparko-ładowarki, pismo PUP do SP ZOZ dot. wykonania badań lekarskich,
- program i preliminarz kosztów kursu, oferty programu,
- uprawdopodobnienie zatrudnienia przez pracodawcę.
Teczka rzeczowa założona dla Umowy nr 9/20054 ? ?Kurs florystyczny? prowadzony w ramach EFS ? Działanie 1.2 zawiera:
- wniosek osoby bezrobotnej na szkolenie (data wpływu 07.07.2005r),
- uprawdopodobnienie zatrudnienia,
- Kartę kandydata na szkolenie (w części II ? znajduje się opinia doradcy zawodowego oraz informacja sporządzona przez specjalistę ds. rozwoju zawodowego ?skierowanie na szkolenie z inicjatywy kandydata na jego wniosek, przyuczenie do zawodu?),
- Skierowanie na szkolenie,
- ofertę jednostki szkol. (dane dotyczące instytucji szkol, oferty szkoleniowej,
- harmonogram szkolenia,
- notatkę służbową dot. analizy rynku instytucji szkoleniowych prowadzących szkolenia
w zakresie florystyki, (4 instytucje, wyboru instytucji dokonano z uwagi na oferowany przez nią temat szkolenia, liczbę godzin oraz miejsce szkolenia, notatka zawiera również zapis ?art. 4 pkt 8 ustawy ? Prawo zamówień publicznych),
- umowę trójstronną zawartą w dniu 07.07.2005r dot. organizacji szkolenia oraz zatrudnienia osoby bezrobotnej po ukończeniu szkolenia realizowanego w ramach projektu ?Pobudka ? możliwości rozwoju potencjału zawodowego Stalowowolskiej młodzieży? w ramach działania ? Perspektywy dla młodzieży współfinans. ze środków EFS w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ? Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.2,
- listę obecności,
- protokół egzaminu końcowego,
- zaświadczenie o ukończeniu kursu florystycznego (11.07.2005r ? 30.07.2005r) celem kursu było nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w kwiaciarni,
- ankietę dla absolwenta szkolenia,
- wniosek o dokonanie zwrotu kosztów przejazdu,
- rozliczenie faktycznie poniesionych kosztów dojazdu na szkolenie,
- fakturę VAT Nr 17/86/05 wystawioną na kwotę 2 200 zł, sprawdzoną pod względem formalnym i rachunkowym,
- kserokopię umowy o pracę zawartą na czas określony od 01.08.2005r do 31.01.2006r.
Ponadto skontrolowano: teczkę oznaczoną Umowa nr 49/2004 umowa trójstronna ?Księgowość komputerowa? dot.1 osoba, okres realizacji szkolenia 21.07.2004 ? 25.08.2004, teczkę oznaczoną EFS umowa nr 11/2005 dwustronna ? działanie 1.2 ?Palacz kotłów wodnych i parowych opalanych węglem, koksem, olejem, gazem? dot. 1 osoby, okres realizacji od 19.07.2005 ? 17.08.2005, dokumentacja w obydwu teczkach kompletna, prawidłowo sporządzono umowy dot. realizacji kursów.
Po realizacji w/w kursów zawodowych indywidualnych - uczestnicy szkoleń podjęli zatrudnienie.
W trakcie kontroli zapoznano się również z dokumentacją prowadzoną dla szkoleń i kursów inicjowanych i realizowanych przez urząd, w 2005r. ich organizacja związana jest z projektem ?Moc powrotu? współfinansowanym z EFS w ramach SPO RZL działania 1.3.
Teczka wyjęta z segregatora zawierającego umowy organizacji szkoleń realizowanych w ramach projektu ?Moc powrotu? oznaczona Umowa nr 13/2005 EFS zawiera dokumenty dot. kursu pielęgniarki dziecięcej realizowanego w okresie 08.08.2005 ? 31.08.2005 :
- wypełnione Karty kandydatów na szkolenie wraz z podaniami 9 osób,
- skierowania na szkolenie wraz z podpisanymi oświadczeniami, listy obecności na zajęciach,
- protokół z postępowania publicznego w ramach zamówienia z wolnej ręki, notatka służbowa dot. negocjacji przeprowadzonych z firmą szkoleniową wybraną do realizacji zamówienia , uproszczona specyfikacja istotnych warunków zamówienia, wniosek o ustalenie trybu postępowania,
- umowa nr 13/2005 z dnia 05.08.2005 r. zawarta z firmą szkoleniową wraz z aneksem nr 1 do umowy,
- oferta szkoleniowa firmy szkoleniowej,
- ankieta oceniająca szkolenie,
- harmonogram zajęć,
- opisana faktura Vat za usługę szkoleniową,
- zaświadczenia o ukończeniu kursu i protokół z egzaminu końcowego w dn. 31.08.2005 r.
Pozostałe teczki rzeczowe wpięte do segregatora PRU ?5002/SU/2005 zawierają pełną dokumentację dot. realizowanych szkoleń grupowych.
Niezależnie od szkoleń realizowanych w ramach programów współfinansowanych z EFS pracownicy ds. rozwoju zawodowego uczestniczą w realizacji zadań kontynuowanych z lat poprzednich, a dot. organizowania działalności szkoleniowej np. w ramach programu ?Pierwsza praca -Pierwszy biznes?, na które skierowano ogółem 16 bezrobotnych (stan na 31.10.2005 r.).
Efektywność działalności szkoleniowej w 2004 r. i III kw.2005 r.
W 2004 r. przeszkolono ogółem 408 osób ? zatrudnienie podjęło ? 180 osób tj. 44%
W ramach szkoleń indywidualnych przeszkolono ? 63 osoby, z których 55 osób podjęło zatrudnienie tj. 87%.
W ramach szkoleń grupowych przeszkolono 345 osób ? zatrudnienie po tego rodzaju szkoleń podjęło 125 osób tj. 36%.
Na koniec września 2005r skierowano ogółem 218 osób, szkolenie ukończyło 147 osób.
W ramach szkoleń indywidualnych szkolenia ukończyło 50 osób, z których 49 podjęło zatrudnienie tj. 98%.
Na szkolenie grupowe skierowano 166 osób, ukończyło je 97 osób ? zatrudnienie podjęło 33 osoby. tj. 34%.
Wnioski wynikające z kontroli realizacji zadań w zakresie szkolenia bezrobotnych:
- Sposób realizacji zadań związanych z organizowaniem działalności szkoleniowej nie budzi zastrzeżeń, dokumentacja dot. poszczególnych rodzajów szkoleń i kursów zawodowych jest kompletna. Pracownicy ds. rozwoju zawodowego posiadają bardzo dobrą znajomość obowiązujących przepisów prawnych dot. realizowanych zadań oraz znajomość rozwiązań przewidzianych w standardzie dla usługi szkoleniowej.
- Skontrolowana dokumentacja zawiera m.in. ankiety oceniające poziom zrealizowanych szkoleń
i kursów zawodowych oraz protokoły z wizytacji szkoleń, co świadczy o dbałości pracowników ds. rozwoju zawodowego, aby realizacja usług szkoleniowych dokonywana była przez profesjonalne jednostki szkoleniowe,
- Z uwagi na mogące pojawić się przypadki odmowy podjęcia zatrudnienia przez bezrobotnego (pomimo gwarancji zatrudnienia przez pracodawcę) sugeruje się aby PUP zabezpieczył się przed takimi sytuacjami np. poprzez zawarcie umowy w z bezrobotnym, wprowadzenie
w oświadczeniu osoby skierowanej na szkolenie dodatkowego zapisu dot. zwrotu kosztów w przypadku odmowy podjęcia zatrudnienia,
- Należy zwracać uwagę firmom szkoleniowym, aby zawierane umowy dot. ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków - obejmowały cały okres trwania kursu tj. od pierwszego do ostatniego dnia.
********************************************************

********************************************************
Poradnictwo zawodowe.
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej realizowane są w Powiatowym Urzędzie Pracy w Stalowej Woli przez trzech pracowników zatrudnionych w Dziale Rynku Pracy, Referacie Usług Rynku Pracy na stanowiskach doradców zawodowych. Jedna z osób wykonuje pracę w wymiarze pół etatu w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony, pozostali doradcy zatrudnieni są na pełny etat na podstawie umowy o pracę na czas określony (umowa obowiązuje do lutego 2006r) oraz w ramach robót publicznych (do końca 2005r). Doradcy legitymują się wykształceniem wyższym (mgr psychologii, socjologii oraz politologii i nauk społecznych). Dwóch pracowników posiada nadane przez Wojewodę Podkarpackiego licencje zawodowe doradcy zawodowego oraz jeden licencję zawodową doradcy zawodowego I stopnia. Uzyskane przez kontrolującego informacje wskazują na stałe podnoszenie przez doradców kwalifikacji zawodowych, doradca posiadający wykształcenie psychologiczne (zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony) brał w ciągu ostatnich dwóch lat udział w szkoleniach; Kwestionariusz Uzdolnień Przedsiębiorczych, Poradnictwo na odległość, Metodologia Tworzenia Indywidualnych Planów Działania,w warsztatach dot. kształtowania umiejętności trenerskich, ponadto podjął naukę w studium pomocy psychologicznej. Pracownik zatrudniony w ramach robót publicznych wykonuje zadania z zakresu poradnictwa zawodowego (w 75%) oraz prowadzi Klub Pracy (25%). Ukończył m.in. w szkolenie ?Lider Klubu Pracy?, seminarium organizowane dla liderów klubu pracy w 2005r przez WUP w Rzeszowie. Doradca zatrudniony na pół etatu na czas nieokreślony posiada certyfikaty z kursu KUP, Metodologia Tworzenia Indywidualnych Planów Działania oraz szkolenia z zakresu stosowania Zestawu do Samobadania (J.Hollanda).
Doradcy zajmują dwa pokoje, do ich dyspozycji pozostaje ponadto sala informacji zawodowej i poradnictwa grupowego, w której organizowane są również warsztaty Klubu Pracy. Korzystanie z dwóch pokoi oraz sali informacji zawodowej zapewnia możliwość przeprowadzenia w każdej sytuacji indywidualnej rozmowy z klientem korzystającym z usług doradczych. Wyposażenie pokoi doradców w sprzęt i pomoce dydaktyczne jest zgodne ze standardem usługi ?Poradnictwo zawodowe? (komputer z drukarką, dostęp do internetu oraz telefonu). Sala informacji zawodowej i poradnictwa grupowego zaopatrzona jest w aparaturę audiowizualną, komputer, szafki i tablice do upowszechniania informacji, stanowiska czytelnicze, ulotki zawodoznawcze, teczki informacji i przewodniki po zawodach.
Doradcy ściśle współpracują z pośrednikami, specjalistami ds. rozwoju zawodowego i programów, pracownikami zajmującymi się takimi formami aktywizacji jak staże, przygotowanie zawodowe w miejscu pracy czy dotacje dla osób bezrobotnych.
Jeżeli w trakcie udzielanej przez doradcę porady okazuje się, iż jego wiedza na temat rynku pracy jest niewystarczająca doradca zaprasza na spotkanie z klientem również pośrednika. W sytuacji, gdy rozwiązaniem problemu klienta jest jego przekwalifikowanie, i klient wie jakie chciałby zdobyć kwalifikacje, pośrednik proszony jest o zweryfikowanie tego, co klient chciałby osiągnąć z potrzebami pracodawców, następuje wówczas ?zderzenie oczekiwań klienta z realiami rynku pracy?. Niekiedy po zakończonym procesie doradczym (dotyczy to z reguły osób niezaradnych) i rozpoznaniu, iż klient posiada wystarczające do podjęcia pracy kwalifikacje i doświadczenie, jednak niezbędna jest mu pomoc pośrednika pracy doradca umawia klienta z pośrednikiem pracy na rozmowę dot. obszaru poszukiwań pracy, wyboru potencjalnych pracodawców itd. Zdarza się też, że przed spotkaniem bezrobotnego z potencjalnym pracodawc
|